Gå direkt till innehåll
Semper lanserar nu de första klämpåsarna med välling
Semper lanserar nu de första klämpåsarna med välling

Pressmeddelande -

Välling i helt nytt format

Välling är en självklarhet hos många svenska barnfamiljer sedan generationer tillbaka. Nu kommer en uppdaterad variant av välling, där Semper har kombinerat den klassiska vällingen med barnfamiljernas andra stora favorit som är klämpåsen. I oktober kommer tre varianter med välling i klämpåse ut i butikerna.

Välling är en kär tradition hos svenska barnfamiljer och den äts både som frukost, mellanmål eller kvällsmål. Totalt serveras över 155 miljoner portioner välling varje år i Sverige.

– Välling är en svensk favorit som håller i sig, troligen eftersom den är lika mättande och nyttig som gröt, men enklare att äta. Klämpåsarna är också ett otroligt populärt mellanmål, så här har vi kombinerat det bästa av två världar, säger Ludvig Wilandh som är produktchef på Semper.

Sempers vällingar i klämpåse är baserade på havre, mjölk, grädde, raps- och solrosolja och har en mild och rund smak. För 1-åringar finns en fruktigare variant med banan, jordgubb och hallon. Alla är förstås osockrade.

Precis som Sempers vanliga vällingar, är klämpåsarna berikade med järn och vitaminer och är näringsmässigt kompletta. Klämpåsarna är klara att ätas som de är, men kan även värmas i vattenbad.

Välling i klämpåse innehåller 120 gram och rekommenderat pris är 12,90 /styck. De tre varianterna är:

  • Havrevälling från 6 mån
  • Havrevälling från 8 mån
  • Havrevälling med banan, jordgubb & hallon från1 år

Några fakta om välling

  • I Sverige äter barn över 155 miljoner portioner välling per år.
  • Semper var det första livsmedelsföretaget som lanserade välling i Sverige 1940.
  • Sempers vällingar görs på spannmål, mjölk, grädde, raps- och solrosolja och berikas med viktiga vitaminer och mineraler.
  • Vällingarna är osockrade. Sötman i välling kommer från mjölksocker, som finns naturligt i mjölkprodukter.
  • Sempers vällingar för barn mellan 6-8 månader innehåller havre och inte vetemjöl, eftersom nivån av gluten ska vara låg.
  • Välling berikas med järn för att bidra till barnets intellektuella utveckling
  • Råvarorna i Sempers vällingar är alltid av barnmatskvalitet. Det innebär striktare gränsvärden för bekämpningsmedel, toxiner och tungmetaller än vanlig mat.
  • Endast cirka 6 procent av all havre som odlas i Sverige uppfyller kraven på barnmatskvalitet och får användas i välling.

Relaterade länkar

Ämnen


Sempers välkända varumärke borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1938. Idag är Semper ledande aktör i Norden inom barnmat, glutenfritt och modersmjölksersättning. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningarna i Götene och Falun. Semper har 200 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,2 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen HERO, som har drygt 4 300 medarbetare i 16 länder. Läs mer på www.semper.se

Kontakter

Anne Lindfeldt

Anne Lindfeldt

Presskontakt Head of Corporate Communication Nordics at Semper AB Nordisk Kommunikations Chef Semper AB +46 70-2761035

Godare matvanor

Om Semper AB:
Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper AB ledande aktör i Norden inom barnmat, modersmjölksersättning och hälsosamma snacks. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningen finns i Götene. Semper AB har ca 300 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group. Läs mer på www.semper.se

Om Hero Group:
Sedan 2006 ingår Semper AB i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Inom Hero Group är huvudkategorier barnmat & modersmjölksersättning, sylt och marmelad samt hälsosamma snacks. Produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Missionen för Hero Group är “conserving the goodness of nature”. Läs mer på www.hero-group.ch

Semper AB

Löfströms allé 5
172 22 Sundbyberg