Gå direkt till innehåll
Skansen och Semper startar ett samarbete

Pressmeddelande -

Skansen och Semper startar ett samarbete

Skansen och Semper har ingått ett 2-årigt sponsorsamarbete som innebär att Semper går in med stöd till bland annat Barnens allsång.

Skansen och Semper har båda en historia med rötter från slutet av 1800-talet, och nu möts de i modern tid på områden som svensk industrihistoria, uppfinningar och kvinnohistoria, men även i frågor som rör barn och barns villkor.

Historien om torrmjölken är en fascinerande berättelse om en uppfinnare som bidragit till utvecklingen av svensk livsmedelsindustri. Med avstamp i historien ser Semper och Skansen möjligheter att samlas kring värden som ansvarstagande, kultur och miljö och lustfyllt lärande.

– Att starta vårt samarbete med Barnens allsång känns kul eftersom det är en härlig aktivitet laddad med energi och glädje, precis som vår viktigaste målgrupp barnen, säger Mikaëla Sicard, marknadschef på Semper. Tillsammans kan vi under den här samarbetsperioden lyfta viktiga kunskapsfrågor om både mat och barns hälsa, men också hur samhällets syn på barn och familjestruktur har förändrats sedan ”vällingklockans tid”.

Skansen är en plattform för att föra ut viktiga budskap som både är aktuella idag men som också har rötter i historien. Ett exempel är historien om den svenska näringsfysiologen Ninni Kronberg som uppfann torrmjölken och därmed lade grunden till dagens Semper.

Finansmannen Axel Wenner-Gren satsade på Ninni Kronbergs idéer och startade 1939 fabriken Svenska Mjölkprodukter AB, som sedan bytte namn till Semper 1963. Idag är Semper marknadsledande inom barnmat och välling, men också glutenfria produkter.

– Vi på Skansen välkomnar Semper till oss och tycker att det är fantastiskt kul att jobba vidare framåt då vi har många gemensamma värden och också samma målgrupp i barnfamiljerna, säger Josefin Sollander, projektansvarig för sponsring på Skansen.

För mer information om samarbetet, kontakta:
Josefin Sollander, projektansvarig sponsring och affärsutveckling Skansen
Mikaëla Sicard, marknadschef Semper

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Sempers välkända varumärke borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper ledande aktör i Norden inom barnmat, glutenfritt och modersmjölksersättning. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningarna i Götene och Falun. Semper har 200 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,2 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen HERO, som har drygt 4 300 medarbetare i 16 länder. Läs mer på www.semper.se

Kontakter

Anne Lindfeldt

Anne Lindfeldt

Presskontakt Head of Corporate Communication Nordics at Semper AB Nordisk Kommunikations Chef Semper AB +46 70-2761035

Godare matvanor

Om Semper AB:
Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper AB ledande aktör i Norden inom barnmat, modersmjölksersättning och hälsosamma snacks. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningen finns i Götene. Semper AB har ca 300 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group. Läs mer på www.semper.se

Om Hero Group:
Sedan 2006 ingår Semper AB i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Inom Hero Group är huvudkategorier barnmat & modersmjölksersättning, sylt och marmelad samt hälsosamma snacks. Produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Missionen för Hero Group är “conserving the goodness of nature”. Läs mer på www.hero-group.ch

Semper AB

Löfströms allé 5
172 22 Sundbyberg