Gå direkt till innehåll
Semper presenterar trendspaning om barnmat 2016

Pressmeddelande -

Semper presenterar trendspaning om barnmat 2016

1. EKOLOGISKT

  • Barnmat är en av de kategorier som ökar mest inom ekologiskt. Bara under 2015 ökade eko i barnmatskategorin med 23 procent enligt KRAVs marknadsrapport. (16 % av barnmaten i svenska butikshyllor är KRAV-märkt)
  • Ekologisk är en viktig statusmarkör för många, men också viktigt för att man vill ge barnet det allra bästa. Många vet dock inte att barnmat är minst lika ”ren” som ekologiskt, eftersom barnmatsproduktion är så hårt reglerad.
  • Fortfarande är det priset som styr valet av eko i butik.

2. INGET SOCKER PÅ TOPPEN

  • Generellt råder en stor trend i samhället att undvika socker/minska socker, något som också gäller för barnmat.
  • Semper har sedan länge arbetat utan tillsatt socker. Blåbärspurén har varit det enda undantaget, men 2015 kunde tillsatt socker tas bort också i den.
  • Trenden går mot att minska sötman i barnmatsprodukter, med mindre frukt och fler naturella smaker.

3. ÄVEN SMÅ SMAKLÖKAR UTMANAS

  • 2016 spås exotiska smaker och kryddor växa.
  • Semper jobbar med exempelvis ingefära, mynta, kanel i smoothies.
  • Bittert och umami är vuxna smaker som är trendiga nu, smaker som kanske kommer i barnmat så småningom.
  • Semper tittar framåt på maträtter som utvecklar barnets smaktolerans och smakacceptans.
  • Dock är barnmat en traditionell kategori där föräldrar oftast väljer traditionella och beprövade smaker till sina barn.

4. NYA INGREDIENSER

  • Den naturliga glutenfria trenden med ingredienser som chiafrön, teff-mjöl och kan snart synas i barnmat
  • Superfoods som grönkål syns mycket i USA
  • Hetaste nya mattrenderna är insekter, sjögräs och alger. Det kan dock dröja innan vi får vi se dem i barnmat eftersom ingredienser i barnmat måste vara väl beprövade innan de används.

5. REN MAT OCH FRITT FRÅN

  • Föräldrar vill ge barnen naturlig och mindre processad mat med få ingredienser.
  • Clean eating växer även i Sverige – paleo, raw m.m.
  • Barnmat är redan ”ren” och utan tillsatser.
  • Transparenta förpackningar stort i USA för att visa på rent innehåll

6. GRÖNA VÅGEN

  • En grön våg pågår starkt inom restaurangvärlden: Paul Svensson – Stjärnkocken om lagar vegetariskt gav senaste ut boken ”Grilla Vegetariskt”, GRO restaurang och Lilla Ego som serverar rätter med mindre proteininnehåll är några exempel.
  • Gröna kokböcker för småbarnsföräldrar – ”Mera Vego” och uppföljaren som kom i julas ”Ännu mera vego” av Sara Ask.
  • Försäljningen av vegetariska barnmatsrätter följer inte trenden i övrigt, men barn äter redan mycket vegetariskt i form av gröt, välling och frukt.
  • I Danmark, som ligger före vad gäller både ekologiskt och vegetariskt, säljer Sempers Green Smoothies riktigt bra.
  • Semper tittar på att ta fram vegetariska koncept framåt.

7. GRÖT OCH MODERSMJÖLKSERSÄTTNING

  • Gröttrenden de senaste åren har även slagit på barnmatsmarknaden, välling har minskat till förmån för barngröt.
  • Fler mammor delammar. Pappans delaktighet i matningen viktig och man har en mer pragmatisk inställning till amning och flaskmatning än tidigare.

8. ”SNACKIFICATION”

  • Nyttiga snacks – en global mattrend, som även märks inom barnmat.
  • Engelska barnmatsmärket Organix nytt i Sverige med nyttiga snacks för barn.
  • Yoghurt, grönsaker och dryck är de kategorier där snacks växer i USA.
  • Frukt och frukt på klämpåse säljer som aldrig förr!
  • Föräldrar idag är ute på språng och är aktiva, har ett större behov av smarta produkter – convenience.
  • Barn har mindre magar och ska äta oftare än vuxna. Historiskt sett har föräldrar gett barnen mellanmål som smörgåsrån och kakor.

9. KLÄMPÅSEN REGERAR

  • 75 procent av föräldrarna i Semperklubben säger att de matar utanför hemmet någon gång i veckan.
  • Glasburken har i decennier varit förpackningen för barnmat världen över. Nu tar klämpåsarna över.
  • Klämpåsar kommer nu även för vuxna.
  • Nu kommer mer mättande klämmisar! Måltider på klämpåse. 

Ämnen

Kategorier


SEMPER är ett av Sveriges mest välkända varumärken och erbjuder goda och näringsriktiga produkter som är bekväma och skapar trygghet hos konsumenterna. Semper har idag två kategorier: Semper Barnmat och Semper Glutenfritt. Målet är att vara en ledande aktör i Norden inom dessa kategorier. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder SEK och Semper har cirka 200 medarbetare i Sundbyberg, Götene och Falun. Semper ingår i det internationella konsumentvaruföretaget Hero Group med drygt 4 300 medarbetare i 30 länder. Läs mer på www.semper.se

Kontakter

Anne Lindfeldt

Anne Lindfeldt

Presskontakt Head of Corporate Communication Nordics at Semper AB Nordisk Kommunikations Chef Semper AB +46 70-2761035

Godare matvanor

Om Semper AB:
Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper AB ledande aktör i Norden inom barnmat, modersmjölksersättning och hälsosamma snacks. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningen finns i Götene. Semper AB har ca 300 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group. Läs mer på www.semper.se

Om Hero Group:
Sedan 2006 ingår Semper AB i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Inom Hero Group är huvudkategorier barnmat & modersmjölksersättning, sylt och marmelad samt hälsosamma snacks. Produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Missionen för Hero Group är “conserving the goodness of nature”. Läs mer på www.hero-group.ch

Semper AB

Löfströms allé 5
172 22 Sundbyberg