Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Semper lanserar unikt matkoncept för barn i dagisåldern

Tre av fyra föräldrar är intresserade av en hylla i matbutiken med produkter särskilt utvecklade för barn i dagisåldern. Nu storsatsar Semper genom att lansera det helt nya matkonceptet Småfolk med god, snabb och näringsriktig mat för barn mellan 3-6 år. Först ut är 11 mellanmålsprodukter, bland annat smoothies, kex och smaksatta majspuffar. Alla Småfolksprodukter är märkta med produktlöftet No Junk vilket innebär att de varken innehåller onödiga tillsatser eller tillsatt socker och salt. Samtliga mellanmålsprodukter är dessutom ekologiska.

Semper är Sveriges ledande barnmatsleverantör och har i över 70 år erbjudit svenska småbarnsföräldrar och barn goda, näringsriktiga och bekväma produkter. Nu gör företaget sin största satsning på flera år genom att lansera det helt nya matkonceptet Småfolk med produkter särskilt utvecklade för barn i dagisåldern.

-       Semper har haft det stora förtroendet av att vara Sveriges ledande barnmatsleverantör i över 70 år. När barnen växer ifrån barnmatshyllan upplever många föräldrar att det är svårt att hitta produkter som svarar upp mot de krav man ställer på mat till sina barn. Genom satsningen på Småfolk hoppas vi fylla det behovet, säger Oddgeir Sindre Hole, försäljningsdirektör Semper.    

En undersökning bland drygt 500 svenska föräldrar visar att 73 procent är intresserade av en hylla i mataffären med produkter särskilt utvecklade för barn i dagisåldern. På frågan om varför en sådan hylla skulle vara intressanta anger föräldrarna bland annat att det skulle göra det enklare för dem att hitta näringsriktiga produkter till sina barn (73%). Och intresset för en ”knattehylla” är stort - två tredjedelar av alla föräldrarna uppger att de skulle köpa en eller flera produkter från en sådan hylla. [2]

-       Många föräldrar till barn i dagisåldern vittnar om en tillvaro där det är svårt att få tiden att räcka till. Samtidigt är dagens föräldrar extremt medvetna och angelägna om att ge sina barn bra mat. Så kläcktes idén om det nya matkonceptet Småfolk – goda, snabba och näringsriktiga produkter som samtidigt ska vara roliga att äta, säger Ulrika Almerfors, produktchef Småfolk.  

Om Småfolk
Småfolk är ett matkoncept särskilt utvecklat för barn i dagisåldern. Goda och näringsriktiga produkter som samtidigt ska vara roliga att äta. Samtliga produkter är märkta med produktlöftet No Junk vilket innebär att de inte innehåller några onödiga tillsatser som t ex aromer, konserveringsmedel, emulgeringsmedel eller färgämnen. Semper Småfolksprodukter har dessutom inget tillsatt socker utan innehåller bara naturlig fruktjuice. I maj lanseras 11 mellanmålsprodukter under varumärket Småfolk – samtliga mellanmålsprodukter är ekologiska. Till hösten kommer en serie frukostprodukter att lanseras inom ramen för Småfolkkonceptet.

För mer information, vänligen kontakta:
Oddgeir Sindre Hole,
försäljningsdirektör Semper,
Mobil: 0768 – 49 81 01
E-post: oddgeir.sindre.hole@semper.se

Ulrika Almerfors, produktchef Småfolk
Mobil: 0708 - 97 97 22
E-post: ulrika.almerfors@semper.se

Ämnen

Regioner

Kontakter

Anne Lindfeldt

Anne Lindfeldt

Presskontakt Head of Corporate Communication Nordics at Semper AB Nordisk Kommunikations Chef Semper AB +46 70-2761035

Relaterat innehåll

Godare matvanor

Om Semper AB:
Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper AB ledande aktör i Norden inom barnmat, modersmjölksersättning och hälsosamma snacks. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningen finns i Götene. Semper AB har ca 300 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group. Läs mer på www.semper.se

Om Hero Group:
Sedan 2006 ingår Semper AB i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Inom Hero Group är huvudkategorier barnmat & modersmjölksersättning, sylt och marmelad samt hälsosamma snacks. Produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Missionen för Hero Group är “conserving the goodness of nature”. Läs mer på www.hero-group.ch

Semper AB

Löfströms allé 5
172 22 Sundbyberg