Gå direkt till innehåll
Dragons Den- en drivkraft för innovation

Nyhet -

Dragons Den- en drivkraft för innovation

Dragons Den är en tävling där Semper medarbetare får möjligheten och verktygen att utveckla sina idéer och presentera dem inför en jury, ”drakarna”, men än viktigare är att det är ett fantastiskt initiativ för att bygga en långsiktig drivkraft med uppmuntran till innovation.

Projektet startade i februari 2018, initierat av vår medarbetare Sandra Malmberg, som inspirerades av TV-programmet Dragons 'Den och gjorde vår egen Semper-version. Alla på Semper som har en idé, kan utveckla den och framföra en pitch framför en jury, medan Semper ger verktygen som behövs längs resan.

-Förutom att fånga bra idéer och erbjuda medarbetarna verktyg, utrymme och motivation för att göra idéerna till verklighet, sträcker sig målet bortom tävlingen. Vi skapar framförallt förutsättningar för framtida innovation genom att utveckla våra kompetenser och uppmuntra till en innovativ kultur, säger Sandra Malmberg, Int'l Product Manager Gluten Free Innovation.

Årets tävling avslutades med en storslagen final i december 2018, där de fem sista lagen presenterade sina idéer framför en jury med medlemmar från ledningsgruppen, externa partners och Semper-anställda.

Vid finalen bedömde juryn idéernas potential och genomförbarhet. Bakom den vinnande idén, finns ett tvärfunktionellt team som har deltagit med stor passion och använt sin kompetens inom ett nytt område.

-Vi är så glada! Det har varit så kul att samarbeta med nya medarbetare och att utveckla idén med andra som delar samma passion, men med olika kunskaper och färdigheter. Vi ser med spänning fram emot att vidare utforska hur Semper, som näringsexperter, kan möta behov hos fler konsumenter, säger vinnarna Tova, Annika, Ulrika och Jenny.

Det vinnande laget, vinner inte bara äran utan också en inspirerande matresa till London - och kanske viktigast av allt; möjligheten att få se idén bli verklighet.

Processen

Feb:Introduktion av koncept och inspiration ”trender i FMCG”

Mars: Skill course 1 - ”Hitta din kreativitet”

April: Skill course 2 - ”Från idé till business” och ”speed dating” för att forma teams

Maj: Skill course 3 - ”Hur gör man ett business case”

Sept: Deadline för ansökan med business case och juryns val av 5 finalister

Okt: Skill course 4 - ”Presentera och visualisera idéer”

Nov: Pitch övning

Dec: Dragons’ Den Final


Ämnen

Kategorier

Kontakter

Anne Lindfeldt

Anne Lindfeldt

Presskontakt Head of Corporate Communication Nordics at Semper AB Nordisk Kommunikations Chef Semper AB +46 70-2761035

Godare matvanor

Om Semper AB:
Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper AB ledande aktör i Norden inom barnmat, modersmjölksersättning och hälsosamma snacks. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningen finns i Götene. Semper AB har ca 300 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group. Läs mer på www.semper.se

Om Hero Group:
Sedan 2006 ingår Semper AB i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Inom Hero Group är huvudkategorier barnmat & modersmjölksersättning, sylt och marmelad samt hälsosamma snacks. Produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Missionen för Hero Group är “conserving the goodness of nature”. Läs mer på www.hero-group.ch

Semper AB

Löfströms allé 5
172 22 Sundbyberg