Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Semper Barnmat helt utan palmolja

Semper Barnmat helt utan palmolja

​Under det senaste året har Semper som är marknadsledande på barnmat i Norden fasat ut palmolja i hela sortimentet för barnmat. Detta som ett led i att erbjuda så hållbar, näringsrik och god mat som möjligt. 2020 lanserar företaget ett åtagande där all barnmat ska vara fri från palmolja, och därmed har företaget en tydlig policy för palmolja.

Dryckis

Semper lanserar Dryckis, en ny ekologisk fruktdryck för barn.

Nu i vår lanserar Semper barndrycken som heter "Dryckis", det är en ekologisk fruktdryck speciellt anpassad för mindre barn. Dryckis är den första klämpåsen på marknaden för dryck, en ny innovativ förpackning med spill-fri öppning/pip. Dryckis är en mild fruktdryck utan tillsatt socker som är berikad med vitamin C och järn. Dryckis finns i tre smakvarianter; äpple, jordgubb och mango.

Semper återkallar BabySemp1 Lemolac SensiPro

Semper återkallar BabySemp1 Lemolac SensiPro

Semper återkallar BabySemp1 Lemolac SensiPro, 700g på grund av kvalitetsavvikelse. Återkallelsen gäller förpackningar med bäst före datum 11-04-2021 Lot nr:0017

Organix lanserar ny barnmatsförpackning av växtbaserat material.

Organix lanserar ny barnmatsförpackning av växtbaserat material.

I början av 2020 kommer Organix gå över till ett nytt växtbaserat förpackningsmaterial på hela sortimentet av klämpåsar, som ett av de första barnmatsföretagen i Europa. Genom att byta ut den aktuella förpackningen mot den nya, kommer Co2-avtrycket att reduceras med 59% och leda till en minskning med 54 ton petroleumbaserad plast per år.

Grönt är skönt, Semper ser till att barnmatshyllan blir grönare.

Grönt är skönt, Semper ser till att barnmatshyllan blir grönare.

Intresset för vegetarisk kost ökar markant. 1 av 4 svenskar uppger att de äter vegetarisk mins två gånger i veckan*. Dessa flexitarianer, som äter kött men medvetet väljer vegetariskt regelbundet, står för det största lyftet inom vego-trenden.

Semper firar 80 år av matinnovation och blickar framåt

Semper firar 80 år av matinnovation och blickar framåt

I år firar det svenska livsmedelsföretaget Semper 80 år. Det som började med att pionjären Ninni Kronberg uppfann en metod för torkning av mjölk, har resulterat i att Semper idag är marknadsledande i Norden på barnmat och glutenfria livsmedel. Nu blickar Semper framåt ytterligare 80 år med samma grundvision: att alla har rätt till bra mat.

Semper återkallar Eco äpple & pärondryck

Semper återkallar Eco äpple & pärondryck

Semper återkallar Eco äpple & pärondryck på grund av förhöjd halt av stråförkortningsmedel, klormekvat. Återkallelsen gäller förpackningar med bäst före datum 22.02.2020. Semper bedömer att barn som har druckit av Eco äpple & pärondryck, inte är utsatta för någon hälsofara, men väljer ändå att återkalla produkten eftersom den inte följer barnmatslagstiftningen.

Glutenfria nyheter till våren

Glutenfria nyheter till våren

Nu till våren kommer tre goda glutenfria nyheter. Nyheter som innebär att alla glutenintoleranta får ytterligare möjlighet till variation och samtidigt äta gott.

Dragons Den- en drivkraft för innovation

Dragons Den- en drivkraft för innovation

Dragons Den är en tävling där Semper medarbetare får möjligheten och verktygen att utveckla sina idéer och presentera dem inför en jury, ”drakarna”, men än viktigare är att det är ett fantastiskt initiativ för att bygga en långsiktig drivkraft med uppmuntran till innovation.

Visa mer

Godare matvanor

Om Semper AB:
Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper AB ledande aktör i norden, med flera starka varumärken inom barnmat och hälsosamma snacks. Företaget har ca 100 medarbetare i norden och huvudkontoret ligger i Stockholm. Semper AB ingår i den familjeägda livsmedelskoncernen Hero Group. Läs mer på www.semper.se

Om Hero Group:
Sedan 2006 ingår Semper AB i den familjeägda livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Inom Hero Group är huvudkategorier barnmat, sylt & marmelad samt hälsosamma snacks. Produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Missionen för Hero Group är “conserving the goodness of nature”. Läs mer på www.hero-group.ch

Semper AB

Löfströms allé 5
172 22 Sundbyberg